Metoda Dobrý začátek - Good Start Method®

12.10.2024

V naší školce využíváme Metodu dobrého začátku (Good Start Method®), která pomáhá dětem rozvíjet všechny důležité dovednosti potřebné pro úspěšný vstup do školy.
Tento program spojuje pohyb, řeč, hudbu a výtvarné činnosti do jednotného celku, který podporuje harmonický rozvoj dítěte.

Metodu vyvinula americká psycholožka Dr. Barbara Brannová a v České republice ji odborně rozvíjela a adaptovala PhDr. Hana Žáčková. Dnes ji využívají mnohé mateřské školy, speciální pedagogové i logopedi jako účinný nástroj pro prevenci specifických poruch učení a podporu školní zralosti.

Základní principy metody

Metoda dobrého začátku vychází z propojení pohybových, smyslových a kognitivních činností. Dítě se učí skrze celé tělo, a tím dochází k posílení koordinace mozkových hemisfér, koncentrace i jemné motoriky.

Program je postaven na třech klíčových pilířích:

  1. Mozek a tělo pracují společně – dítě se učí skrze pohyb a činnost, ne pasivním poslechem.

  2. Učení probíhá hravě, rytmicky a s radostí – využívají se říkanky, písničky, rytmizace, kreslení i pohybové hry.

  3. Rozvoj řeči, motoriky a vnímání je propojen – zlepšuje se schopnost soustředění, paměť, porozumění řeči a grafomotorika.

Jak program probíhá

Metoda je organizována do tematických bloků a lekcí, které mají stálou strukturu.
Každá lekce zahrnuje tři části:

  1. Úvodní rituál – společné přivítání, rytmizace, zpěv nebo krátká básnička, která děti naladí.

  2. Hlavní aktivita – propojuje pohyb (koordinace, rovnováha, orientace v prostoru) s kreslením, říkadly či prací se symboly. Děti cvičí koordinaci ruky a oka, připravují se na psaní a čtení.

  3. Závěrečná část – uvolňovací cvičení, relaxace a krátké shrnutí.

Aktivity jsou krátké, přehledné a přirozeně se opakují, takže dítě získává jistotu, rytmus a radost z úspěchu.

Co metoda rozvíjí

Díky své komplexnosti působí Metoda dobrého začátku na více oblastí vývoje dítěte současně:

  • hrubá a jemná motorika – koordinace pohybů, držení těla, práce ruky, příprava na psaní,

  • zrakové a sluchové vnímání – rozlišování tvarů, rytmů, směru a zvuků,

  • řeč a slovní zásoba – rytmizace, výslovnost, porozumění, tvorba vět,

  • pozornost a paměť – schopnost sledovat instrukce, soustředit se a dokončit úkol,

  • sociální dovednosti – spolupráce ve skupině, čekání na řadu, respekt k druhým,

  • sebedůvěra a radost z učení.

Přínosy pro děti

Metoda dobrého začátku je oblíbená mezi dětmi i pedagogy, protože přináší viditelné výsledky přirozeným způsobem:

  • zlepšuje koordinaci pohybů a vnímání těla,

  • posiluje souvislost mezi pohybem, řečí a myšlením,

  • pomáhá dětem se soustředěním, pamětí i porozuměním pokynům,

  • podporuje grafomotoriku a vizuomotorickou koordinaci – tedy dovednosti nezbytné pro psaní,

  • je vhodná i pro děti s odkladem školní docházky nebo lehčími obtížemi v řeči a motorice.

Proč tuto metodu používáme v naší školce

Věříme, že nejlepší příprava na školu je radost z učení.
Metoda dobrého začátku propojuje hudbu, pohyb a tvoření – a tím přirozeně rozvíjí dítě v celé jeho osobnosti.

Děti si při lekcích hrají, zpívají, cvičí a kreslí, aniž by vnímaly, že se přitom učí důležité dovednosti pro budoucí čtení, psaní a matematiku.
Pro pedagogy je to citlivý nástroj, jak pozorovat vývoj dítěte a včas podpořit ty, kteří to potřebují.

"Dítě se učí nejlépe tehdy, když je v pohybu, v rytmu a v radosti."
(Barbara Brannová, autorka metody Good Start Method®)